11 april 2017

Nog steeds op gewicht: Kim

Nog steeds op gewicht: Kim

Kim is, met 10 jaar kapperservaring op zak, nét een eigen bedrijf begonnen: Kappers on Tour. Ze werkt als kapster op locatie. Ze knipt bij mensen thuis, bij bedrijven en op evenementen. Afgelopen september is ze begonnen met de opleiding gewichtsconsulent.

Hoeveel kilo ben je afgevallen?
Ruim 10 kilo, zo’n 15% van haar lichaamsgewicht.

Hoe?
Kim heeft van alles geprobeerd. Sonja Bakker, Cambridge en de Weight Watchers. Daar viel ze wel mee af, maar als ze er dan mee stopte, wist ze niet hoe verder. Met veel enthousiasme vertelt ze over de methodiek die haar wel blijvend het gewenste gewicht (en zelfs nog wat meer) heeft opgeleverd: Personal Body Plan. Het is een combinatie van een trainingsschema, een voedingsplan en gedragslessen.

Voorgeschiedenis
Kim is altijd flink geweest, maar mede door haar lengte misstond haar dat niet. Vonden anderen. Zelf was ze er wél onzeker over. Bijvoorbeeld als ze in bikini moest. Of als ze op een feestje een handje chips nam. Dan had ze het gevoel dat mensen haar nauwlettend in de gaten hielden. Als reactie nam ze soms dan juist een tweede portie. Naast dat ze altijd al flink was, omschrijft ze zichzelf als lui. En als een lekkerbek die geen maat kon houden. Op een gegeven moment was voor haar de maat vol, ze voelde zich niet meer lekker in haar vel.

Wat heeft het opgeleverd?
Ze voelt zich nu veel zelfverzekerder. Afgelopen vakantie was ze samen met haar superslanke zus en schoonzus. Voorheen had ze zich drukgemaakt dat ze met hen zij aan zij op het strand zou moeten liggen. De afgelopen vakantie dacht ze: Ik kan daar best naast in bikini! Waar ze vroeger kleding uitzocht die moest afkleden, nu staan strakke kleren haar goed. Verder voelt ze zich veel fitter, en, wat ze nooit had gedacht, ze heeft plezier gekregen in het sporten! Vroeger was ze niet vooruit te branden....

En ben je – naast kilo’s – ook wat verloren? Zijn er dingen die je mist of die juist moeilijker zijn geworden?
Daar is ze eerlijk over. Ze heeft minder sociale momenten, doordat ze minder uiteten gaat. Mensen in haar omgeving zien haar gezonde levensstijl vaak als ongezellig. Ze heeft het gevoel dat als ze bijvoorbeeld geen cake neemt, ze zich moet verantwoorden. Mensen reageren dan door te zeggen dat ze er nu toch zo goed uitziet, en dat ze dus best een stuk cake kan nemen. Kim denkt dan: het klopt dat ik er goed uitzie, maar dat wil ik ook graag zo houden! Daarom probeert ze sociale dingen zo in te plannen dat ze die verantwoordelijkheid niet altijd hoeft af te leggen.

En dan de hamvraag: Hoe weet je het zo te houden?

Voeding Kim let op calorieën. Inmiddels niet meer zo streng als in de fase dat ze wilde afvallen, maar ze maakt bewuste keuzes. Door te weten hoeveel calorieën er in producten zitten, kan ze dingen tegen elkaar afwegen. Wil ik een stuk chocola, of eet ik liever een boterham? En ze bedenkt voor ze iets in haar mond stopt ook: is dit het me waard? Brengt dit me dichter naar mijn doel (slank, fit en gezond blijven)? Verder eet ze kleinere porties dan vroeger. En neemt ze van eerder genoemde cake slechts een klein stukje, zodat ze het wel kan proeven. Mede door de opleiding tot Gewichtsconsulent heeft ze naast kennis van calorieën ook kennis van voedingswaarde. Bij de afweging chocola of boterham betrekt ze daarom ook het feit dat die boterham veel meer voedingsstoffen bevat. En dat een boterham veel langer vult. De lol van een stuk chocola is na 10 tellen al verdwenen!
Beweging Kim gaat regelmatig naar de sportschool. Daarnaast loopt ze af en toe hard vóór ze gaat werken. Ze gebruikt nog het trainingsschema van Personal Body Plan. Ze ziet dit schema als een goede vervanging van een personal trainer. Het geeft haar houvast.
Mindset Hoewel Kim het sporten heel belangrijk vindt, weet ze dat voedselinname voor het op gewicht blijven het belangrijkst is. Het steeds maken van bewuste keuzes werkt voor haar. Dat is voor haar als lekkerbek niet altijd makkelijk, maar als ze zich realiseert hoe veel beter ze zich voelt, dan is het dat wel waard. Er is nu niets meer dat ze niet mag, zo lang het maar in haar budget past. Verder is ze zich bewust geworden dat ze de neiging heeft om te gaan snaaien als ze zich verveelt. Als ze dat nu merkt, zoekt ze afleiding en gaat ze wat doen.

Heb je tips voor Jojo’ers?
>> Ze reageert resoluut op mijn vraag. Geduldig blijven, zegt ze. Het gaat nu eenmaal met vallen en opstaan. Je hebt tijd nodig om je nieuwe voedingspatroon in te passen in je leven. En wees niet te perfectionisch. Neem vooral af en toe wat lekkers, anders hou je het nooit een leven lang vol.
>> Zorg voor een gedegen kennis van voeding. Kim had bv. gehoord dat noten heel gezond zijn. En dat zijn ze ook, maar ze bevatten daarnaast heel veel calorieën. Het is dus niet handig om er heel veel van te eten!
>> Realiseer je dat je lichaam niet weet welke dag het is. Als je de ene dag wat meer eet dan je eigenlijk wilde, dan eet je de volgende dag gewoon weer wat minder.

Tot slot
Kim is superblij met het resultaat. Ze voelt zich er heel goed bij! Hoe mooi zou het zijn als een ander zich ook zo zou kunnen voelen! Met die gedachte is ze aan de opleiding gewichtsconsulente begonnen. Er zijn plannen om in de toekomst samen te gaan werken met haar vriend, die fysiotherapeut is. Gelet op haar eigen ervaring een ideale combinatie voor een blijvend fit en slank lijf!

Ben jij ook al eens afgevallen maar vind je het moeilijk om op gewicht te blijven of heb je last van het zgn. jojo-effect? Bekijk dan mijn aanbod en lees hoe ik je kan helpen met op je streefgewicht te blijven. Meld je aan voor mijn nieuwsbrief met volgende interviews of andere inzichten en tips, die je gaan helpen bij het ontwikkelen en vasthouden van een duurzaam eetpatroon.

Wil je vast een voorproefje? Schrijf je in en ontvang gratis mijn nieuwsbrief


Wil je meer weten over dit onderwerp?

Je bent slechts één klik verwijderd van een goed advies.

Stel je vraag en ik neem vrijblijvend contact met je op.


 


 


 


 

Contact

Voor een goede samenwerking is een gevoel van vertouwen en een klik noodzakelijk. Neem daarom gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of wanneer je eerst meer informatie wilt.

Korte Houtstraat 8 rood
2011ZP Haarlem
info@lijf-inzicht.nl
+31 6 51 878 125

KvK: 27316959
BTW-Nr: NL1424.81.221.B01
Bank: NL02 INGB 0005 0492 22